Bordeaux Blog
- 17 nov. 2022
Bordeaux toe aan een revival?
Ooit was Bordeaux dé ultieme dinerwijn. Zeker voor de feestdagen. Waarom nu niet meer? Bordeaux lijkt zo’n beetje letterlijk van de kaart geveegd. Wat is er veranderd? Onze smaak? Het wijnaanbod? De interesse van de sommelier? Zeg het maar. De tijd dat de wijnwereld hoofdzakelijk bestond uit Franse wijn ligt overigens nog niet zo heel ver achter ons. Hoewel…In de toen nog voornamelijk door mannen gedomineerde wijnwereld, regeerde Bordeaux samen met de Rhône, Alsace en Beaujolais. En natuurlijk Bourgogne en Champagne. ‘Ja, dat is Old School’ schreef laatst iemand.
Ooit vulden oude jaargangen Bordeaux de kelders en werden de stoffige flessen met egards behandeld en gedecanteerd, al dan niet met witte handschoenen aan. Het was natuurlijk ook een beetje show, maar dat hoorde erbij. Alleen, wie heeft er tegenwoordig nog een wijnkelder? Welk restaurant investeert nog echt in bewaarwijnen? We kopen tegenwoordig vooral wijn om op te drinken. En dat is dus ook ons referentiekader geworden!
Bordeaux, de streek met de echte kastelen. De streek van de grote namen. Bordeaux had iets magisch. Daar bestond de wereld uit Pauillac, Pomerol, Médoc, Grand Crus, Crus Bourgeois en St. Emilion. Misschien herinnert iemand zich nog de afterparty na een van de befaamde Médocproeverijen. Er werd blind geproefd. Behalve Bordeaux konden de heren producenten andere regio’s, druiven of landen niet duiden. Ze hadden genoeg aan Bordeaux.
Lange tijd hét icoon van de wijnwereld. In China waren de dure Bordeaux niet aan te slepen. Statussymbolen, want wijn moesten ze nog leren drinken. Een groot aantal Châteaux in de Bordeaux heeft inmiddels een Chinese eigenaar. Is dan, zoals het FD ooit kopte : ‘Bordeaux gered door de Chinezen….?’ De reputatie was en is nog steeds hoog. Kijk naar de nieuwe wereld, waar in navolging van het succes van Bordeaux, de zogenoemde ‘Bordeaux blends’ geproduceerd worden. Ging het daar dan fout? Dezelfde druif, verbouwd in een warmer klimaat; Bordeaux uit de nieuwe wereld. Rijpere druiven, dus ronder, toegankelijker. Was dat misschien wat de consument lekkerder vond? Of heeft retail de klanten op een idee gebracht. Daarmee komen we bij een smaakverschuiving naar ronder, soepeler, lichter, makkelijker. Het aanbod waaruit de consument tegenwoordig kan kiezen in retail is significant anders geworden. De keuze is wereldbreed en wordt al jaren ingestoken op smaak. De klassieke Franse regio’s doen nog maar een fractie van wat ze ooit deden. Smaak is in. Regio’s zijn uit. Bordeaux heeft geen eigen plek meer in het schap, maar valt onder de categorie stevig, stoer en krachtig. Waarom zou je nog specifiek Bordeaux kiezen?
Ligt hier dan niet een uitdaging? De uitdaging om de jongere generatie Bordeaux te leren drinken? Sommeliers hun gasten de charmes van een mooie Bordeaux te laten (her)ontdekken? Net als vintage en de jaren ‘70 weer in zijn, is het misschien wel hèt moment voor een revival van Bordeaux. Bij Cordier hebben we gelukkig nog steeds mooie wijnen uit de Médoc, Pomerol en Pauillac in de kelder liggen. Gaan we samen de uitdaging aan? Of heeft u die stap al gezet?
Meer weten over Bordeaux en een kijkje nemen in onze schappen met de mooiste Bordeaux wijnen en actie's? Klik snel hier verder!